søndag den 31. januar 2016

Hvis du vil hjælpe på Lesbos

Jeg sidder i lufthavnen i Athen med en stor latte og lytter til Justin Biebers sprøde stemme og glæder mig til at være hjemme om måske 10 timer. Justin synger ”Love Yourself”, og jeg føler, den handler om Danmark, som ikke kan lide andre end sig selv, og jeg må endnu en gang minde mig selv om, at nuancer findes. Der er mange forskellige måder at opfatte verden på. Det er vigtigt.

For i Danmark elsker vi ikke kun os selv. De seneste tre uger har været vilde på mange forskellige måder. En af måderne har været den støtte jeg har fået fra min omgangskreds, fordi jeg tog afsted. Nogle har overført penge, og andre har givet et verbalt klap på skulderen, et like på facebook, instagram eller whatever. Det er for fedt.

Men jeg har ikke gjort mere end alle andre, og hvis der sidder nogen derhjemme og ønsker de kunne hjælpe lidt mere, men ikke har tid til at tage af sted, så forhold jer blot i ro, der er enormt mange volontører på Lesvos. Det er for fedt og for vildt at opleve så mange mennesker, der bliver kaldet til det sted, så det du i stedet kan gøre er måske, at smile til folk, der ikke ligner dig herhjemme, og gøre dit bedste for at de kan føle sig hjemme og have et ægte liv her i landet, hvis de er så heldige at slippe ind.


Og hvis du brænder inde med penge, du ønsker at donere, så lad mig give dig et par tip til det:
1. Tolke er så absurd vigtige, men der er få. Hjælp med at få flere tolke til lejrene. En ung fyr fra Afghanistan, som snakker nogenlunde engelsk har den seneste uge arbejdet frivilligt som tolk for os, fordi færgerne strejker, og han ikke kan mødes med sin familie. Det er den slags mennesker, der genopbygger min tro på menneskeheden.2. Euro Relief samler en masse kristne volontører, men er ikke officielt en kristen organisation, for hvis man er det må man ikke være med. Deres administration og arbejde med at udfylde papirer til det græske politi er vigtigt. Hjælp dem økonomisk.3. Støt volontører, der tager afsted. Alle de volontører, jeg har mødt har haft en speciel brand for at vise kærlighed til nogle mennesker, der ikke modtager særlig meget kærlighed i denne del af verden, og det er så fantastisk at opleve de ressorucer hver volontør møder med, og hvor stor en forskel det gør for voksne såvel som børn, at der er nogen der tager sig tiden til at sige hej, og snakke med dem. Om man så forstår hinanden eller ej. Hvis du vil støtte en specifik volontør kan du spørge mig, og jeg kan sætte dig i kontakt med nogle af de volontører, der bærer arbejdet på øen, og lever af sponsorer.4. Dansk flygtningehjælp gør et for vildt stykke arbejde. De rykker det rundt, og gjorde mig stolt at af være dansker, og så har de en ekstremt lav administrationsprocent. Ikke at det behøver have det vilde at sige.
Der følger lige nogle link senere. Så hvis du føler for at hjælpe med noget konkret, så vend tilbage om et par dage, når jeg har fået de ægte link til de forskellige steder. J

En anden vigtig ting du kan gøre, er at tage på ferie på Lesbos til sommer. Du tænker nok: ”Jeg kan ikke holde ud at holde ferie et sted, hvor der er så mange mennesker, der lider nød.” Det tænker alle andre nemlig også, og derfor er hele øens økonomi gået i stå. Hotellerne udlejer værelser billigt til volontører i vinterperioden, og det hjælper arbejdet så meget. Det er ikke hver dag, man kan gøre en god gerning mens man slikker sol på stranden. Go there. Øen er SKØN.

Og sidst, men absolut ikke mindst. Bed meget gerne for volontører, lokale og flygtninge. Alle har det hårdt, og har brug for forbøn. Og bed selvfølgelig for vores overhoveder i EU og USA. De har også brug for det, når de tager beslutninger. Denne her krise er enorm, og vi skriver historie. Lad os skrive historie, vi kan fortælle vores børn og børnebørn med oprejst pande.

There you go. Så kan du selv beslutte, hvor meget du vil investere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar